Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015

Τι είναι το αριστερό ήθος;


Στον «παρθενικό» μου λόγο στη Βουλή αναφέρθηκα στο «αριστερό ήθος» ως μία μορφή του ελληνικού ήθους, του τι σημαίνει να είσαι Ελληνας.

Εμαθα από φίλους, μια και δεν εντρυφώ στα κοινωνικά μέσα, ότι πολιτικοί, σχολιαστές και περιοδικά μου επιτέθηκαν είτε γιατί το «αριστερό» ήθος χρησιμοποιείται ως άλλοθι ποικίλων αμαρτιών είτε γιατί αποτελεί το προσωπείο ενός ψευτο-αριστερού εθνικισμού.

Καλοδεχούμενες οι κρίσεις, μια και έρχομαι από έναν κόσμο που αναπνέει την κριτική.

Τα παρακάτω αποτελούν, λοιπόν, επεξήγηση και συμπλήρωμα της εξάλεπτης ομιλίας στη Βουλή. Το ήθος είναι ο αρχαιοελληνικός «δαίμων» καθενός μας, κάτι σαν –αλλά πιο ευρύ από– τον χαρακτήρα μας.

Το συλλογικό ήθος, από την άλλη πλευρά, αποτελεί βάση της κοινωνικής συμβίωσης, μια άτυπη ευταξία που επιτρέπει τη συνύπαρξη παρά τις ταξικές, εκπαιδευτικές και πολιτισμικές διαφορές μας.

Η ελληνική «ηθική» μεταφράστηκε στις λατινογενείς γλώσσες με δύο διακριτές λέξεις: «ethics» και «morality».

Το ήθος περιλαμβάνει, λοιπόν, πρακτικές και δεξιότητες (την ευγένεια στις προσωπικές σχέσεις, την ετικέτα στις επίσημες) αλλά και γενικές και αφηρημένες αξίες (ηθικές δεσμεύσεις, πώς αντιμετωπίζουμε τις εξουσίες, πότε και γιατί υπακούμε στους κανόνες).

Η ελληνική γλώσσα σοφά διατήρησε στο «ήθος» τη σύνδεση εμπειρικών με κανονιστικά στοιχεία, πρακτικών με αξίες, άρρητων συμβάσεων με γενικές έννοιες.

Στην οικογένεια, τη γειτονιά, το σχολείο μαθαίνουμε αβίαστα, σαν τον αέρα που αναπνέουμε, αξίες και αρχές για τον εαυτό μας και τους άλλους.

Αυτές οι προ-κρίσεις και προ-ιδεασμοί δεν διδάσκονται τυπικά. Αποκτώνται με μαθητεία, μίμηση και επανάληψη αντιδράσεων συνμπεριφοράς.

Είναι το «ασυνείδητο» αξιακό και εννοιακό υπόστρωμα, στο πίσω μέρος του μυαλού, που μας επιτρέπει να κάνουμε κρίσεις και να παίρνουμε αποφάσεις για το σωστό και το λάθος, το καλό και το κακό, το εύμορφο και το άμορφο.
Το ήθος που έμαθα στις γειτονιές του Πειραιά πριν φύγω το 1974
είχε κοινά στοιχεία: τη φιλία, τη φιλοτιμία, τη φιλοξενία
Η ηθική στάση, οι επιλογές ζωής, η ιδεολογία, στηρίζονται σ’ αυτόν τον αρχικό προσανατολισμό που μαθαίνουμε μικροί και επαναλαμβάνουμε, εκλεπτύνουμε ή αλλάζουμε μεγαλώνοντας.

Το ώριμο ήθος μας αναδύεται μέσα από συνεχή διάλογο και σύγκρουση μεταξύ του οικείου και του ξένου, του μερικού και του καθολικού.

Στο σπίτι μαθαίνουμε την αγάπη και την υπακοή σε φυσικές και τεχνητές εξουσίες· στο σχολείο την καθολικότητα της ισότητας και του αλληλοσεβασμού· στη δουλειά ή στο πανεπιστήμιο τη δύναμη της γνώσης να ανατρέπει αθεμελίωτες πίστεις και να ελέγχει το περιβάλλον. Η ταυτότητά μας βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση, σε διάλογο και αγώνα για αναγνώριση με φίλους και κοντινούς αλλά και με τους αγνώστους που συναντάμε καθημερινά.

O Αυγουστίνος έλεγε ότι δεν μπορεί να ορίσει τον χρόνο, αλλά ξέρει ότι περνάει.

Εξίσου δεν μπορούμε να ορίσουμε το ήθος, αλλά ξέρουμε ότι δέχεται συντονισμένη επίθεση τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια.

Πρώτα και κύρια από τον ψευδεπίγραφο και ατελέσφορο εκσυγχρονισμό, μετά από το μπάσταρδο παιδί του, την κοινωνική λαίλαπα των Μνημονίων.

Οι τρεις φιλίες

Το ήθος που έμαθα στις γειτονιές του Πειραιά πριν φύγω το 1974 είχε κοινά στοιχεία: τη φιλία, τη φιλοτιμία, τη φιλοξενία.

Ξέρω, βέβαια, από ανθρωπολόγους φίλους μου ότι οι έννοιες είναι ασαφείς, οι πρακτικές αμφισβητούμενες. Αλλο το οικογενειακό ήθος που μαθαίνουν τα φτωχόπαιδα στον Κολωνό και άλλο τα πλουσιόπαιδα στο Κολωνάκι.

Αλλες οι αξίες της απληστίας, του εθνικισμού, της επιτυχίας με κάθε μέσο, και άλλες της αλληλεγγύης, του διεθνισμού, της συλλογικότητας.

Αυτές οι διαφορές κάνουν τον ορισμό του ήθους αδύνατο. Αλλά οι τρεις «φιλίες» μας επιτρέπουν να συμβιώνουμε εκφράζοντας ταυτόχρονα, στις διαφορετικές τους εκδοχές, τις αξιακές διαφορές του αριστερού από το δεξιό ήθος.

Η φιλία, το ανιδιοτελές άνοιγμα στον άλλο, αποτελεί θεμέλιο της κοινωνικότητάς μας. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει αντικατασταθεί από αποξένωση, απόσυρση από τα κοινά.

Η φιλοτιμία, πάλι, είναι η αισθητική πλευρά της ηθικής, η ικανοποίηση με τον αυτοσκοπό του έργου, την επιτελεστικότητα της δημιουργίας: ένα καλά μαγειρεμένο φαγητό, ένα σενιαρισμένο μπογιάτισμα, ένα εύηχο σονέτο.

Είμαι περήφανος γι’ αυτό που φτιάχνω πέρα και έξω από την ανταλλακτική αξία του. Αυτή η επιμέλεια ζωής μεταμορφώθηκε σε κτητικό ατομισμό.

Στα χρόνια των παχιών αγελάδων: επιθετικό, καταναλωτικό, αχόρταγο. Στα χρόνια των Μνημονίων: στον αμυντικό ατομισμό της κατάστασης ανάγκης.

Τέλος, φιλοξενία. Οταν ο ξένος έρχεται στον τόπο σου, σαν τουρίστας, για δουλειά, για επίσκεψη, η πρώτη αντίδραση είναι να τον καλωσορίσεις.
Και όταν αυτό χάνεται, αποσαθρώνεται ο τρόπος με τον οποίο η ταυτότητα καθενός μας συνδέεται, και εξαρτάται από τους άλλους.

Η φιλοξενία, αυτός ο εξωστρεφής πατριωτισμός, είχε μεταβληθεί, με τις ευλογίες των εξουσιών, σε ξενοφοβία, αποστροφή από τον άλλο.

Αλλά ο ξένος βρίσκεται μέσα μας: η αναγνώριση και η επιθυμία του άλλου σμιλεύει τη δικιά μου ταυτότητα, ενώ το ασυνείδητο αποτελεί έναν απρόσκλητο και απαιτητικό μουσαφίρη. Η επίθεση στον άλλο υποσκάπτει τον εαυτό.

Πάνω σ’ αυτήν την υποχώρηση του ήθους χτίστηκε η υποκρισία και ο κυνισμός των όψιμων τιμητών της Αριστεράς.

Υποκρισία: ο φόρος που πληρώνει στην αρετή η ζηλοφθονία και η ματαιωμένη αλαζονεία.

Κυνισμός: ξέρω ότι αυτό που λέω είναι λάθος ή άδικο, εντούτοις το επαναλαμβάνω ως εάν είναι σωστό ή δίκαιο.

Αριστερές αξίες

Το ήθος όμως ξαναγύρισε στις αντιστάσεις του ελληνικού λαού. Στα κοινωνικά κινήματα, στην κοινωνική οικονομία, στις πρωτοβουλίες φαντασίας και πράξης όταν οι πλατείες της αντίστασης άδειασαν και πήγαν στις γειτονιές, στις κωμοπόλεις, στα χωριά.

Στην πολύμορφη αλληλεγγύη στους φτωχούς και κατατρεγμένους, στον φούρναρη της Κω, στον παπά της Μυτιλήνης, στον βοσκό της Λήμνου.


Αυτή, λοιπόν, είναι η πρώτη αξιακή δέσμευση της Αριστεράς. Εκτός από την αντιστροφή της οικονομικής καταστροφής, εκτός από το μεσοπρόθεσμο, πρέπει να αντιστρέψει τη μακροπρόθεσμη επίθεση στο ελληνικό ήθος.


Παρά τις επιθέσεις, το ήθος και η ηθική παραμένουν βασικοί αριστεροί πόροι για την κοινωνική ανανέωση και την ιδεολογική ηγεμονία.

Στοχευμένες πολιτικές, υποστήριξη όλων των μορφών οικογένειας, ενδυνάμωση των συλλογικοτήτων που αντιστέκονται, πολιτισμικές και διδακτικές πρωτοβουλίες μπορούν να βοηθήσουν να ξαναχτίσουμε έναν «δημοκρατικό κοινοτισμό».

Η αδιαπραγμάτευτη αξία του «ήθους της Αριστεράς», η κατηγορική του αρχή, βρίσκεται δίπλα στους αδύναμους και αόρατους:
Να δρας πάντα σύμφωνα με μια αρχή που καθολικευόμενη επιτίθεται και αναιρεί τα συμπτώματα και τις αιτίες που αποκλείουν και καταδικάζουν σε συμβολικό ή φυσικό θάνατο μεγάλα τμήματα του πληθυσμού.
Η αρχή της ισότητας, της μείωσης των ανισοτήτων, από οικονομικό δόγμα γίνεται ύψιστη ηθική αρχή.

Η Αριστερά βοηθάει έτσι να ξαναθεμελιωθούν οι κοινότητες και το ήθος τους, όχι σαν συνέχεια μιας νεκρής παράδοσης, αλλά σαν συνεύρεση μοναδικών εαυτών που δημιουργούνται μέσα και μαζί με άλλους.

Στα επόμενα θα πειραματιστούμε με άλλες πλευρές του αριστερού ήθους: τη δημοκρατία και το δίκιο, χωρίς το οποίο ο νόμος είναι σώμα χωρίς ψυχή, κύμβαλο αλαλάζον.

* Κώστας Δουζίνας: Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και καθηγητής Πολιτικής και Νομικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου


Από τό Left.gr 

Πέντε χώρες είναι υπεύθυνες για το 60% των πλαστικών στους ωκεανούς



Η πλειονότητα των 8 εκατομμυρίων τόνων πλαστικών που απορρίπτονται στους ωκεανούς του πλανήτη κάθε χρόνο, προέρχεται από μόλις πέντε χώρες, την Κίνα, την Ινδονησία, τις Φιλιππίνες, την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Το κοινό αυτών των χωρών είναι ότι βιώνουν ταχεία οικονομική ανάπτυξη, μειωμένη φτώχεια και βελτίωση της ποιότητας ζωής. Ωστόσο, οι εξελίξεις αυτές αυξάνουν ταυτόχρονα την κατανάλωση των πλαστικών και τα συγκεκριμένα ασιατικά κράτη δεν διαθέτουν ακόμα κατάλληλη υποδομή διαχείρισης αποβλήτων για να αντιμετωπίσουν αυτή την κατάσταση.

Οι εκτιμήσεις για το μέλλον είναι ακόμα πιο ανησυχητικές, καθώς υπολογίζεται πως έως το 2025, η κατανάλωση πλαστικών στην Ασία θα αυξηθεί κατά 80 τοις εκατό, ξεπερνώντας τους 200 εκατομμύρια τόνους. Αν δε ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για τη διαχείριση αυτών των αποβλήτων, σε δέκα μόλις χρόνια ο ωκεανός μπορεί να περιέχει ένα τόνο πλαστικών για κάθε τρεις τόνους ψαριών, αναφέρει η μελέτη του οργανισμού Ocean Conservancy.

«Οι παρεμβάσεις σε αυτές τις πέντε χώρες μπορούν να μειώσουν τη ροή πλαστικών αποβλήτων κατά περίπου 45 τοις εκατό μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια», αναφέρει η έκθεση.

Οι ερευνητές κατέληξαν στις πέντε καλύτερες προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση των πλαστικών αποβλήτων, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε χώρας, όπως τη μετατροπή αποβλήτων σε καύσιμα (αεριοποίηση) και τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών αποκομιδής.

«Η συντονισμένη δράση, με τη μορφή ετήσιων δαπανών ύψους πέντε δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη διαχείριση των αποβλήτων, θα μπορούσε να δημιουργήσει μια δυναμική αγορά δευτερογενών πόρων, να προσελκύσει επενδύσεις στα συστήματα συσκευασίας και ανάκτησης, και φυσικά να αφήσει τους ωκεανούς να ευδοκιμήσουν», αναφέρει η έκθεση.

Όπως είναι λογικό, η επέκταση των παρεμβάσεων αυτών και σε άλλες χώρες θα έχει ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο σε αυτό το παγκόσμιο πρόβλημα.

Από το Left.gr

Η ελπίδα... πεθαίνει τελευταία


Ένα νέο εντυπωσιακό γκράφιτι κοσμεί την πίσω πλευρά του Θεάτρου Εμπρός στου Ψυρρή, που μας θυμίζει ότι η ελπίδα πεθαίνει τελευταία.

«Hope Dies Last» τιτλοφορείται το νέο έργο του street artist WD (Wild Drawing), ο οποίος σχολιάζει την επικαιρότητα της Ελλάδας με αυτό το νέο εντυπωσιακό mural.

Ο WD ( Wild Drawing ) γεννήθηκε στο Μπαλί της Ινδονησίας, ζει στην Αθήνα και τα πιο γνωστά γκραφίτι του έχουν ως θέμα την κρίση. 

Έχει συμμετάσχει σε ομαδικά show και φεστιβάλ στην Ασία, την Ευρώπη και την Αμερική.

Από τό Left.gr

 

Πτωτικά κινούνται οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων


Πτωτικά κινούνταν σήμερα οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων, μετά την έγκριση του πολυνομοσχεδίου από την ελληνική Βουλή αλλά και εν αναμονή της αξιολόγησης της χώρας από τους θεσμούς, όπως επισημαίνει το πρακτορείο Ρόιτερς.
Οι αποδόσεις των 10ετών ελληνικών ομολόγων υποχωρούσαν κατά 9 μονάδες βάσης στο 7,80%.
Οι αποδόσεις των ομολόγων στην ευρωζώνη κινούνταν, ωστόσο, ανοδικά μετά την ανακοίνωση των στοιχείων για την ανάπτυξη στην Κίνα που ήταν καλύτερα των εκτιμήσεων και ενώ υψηλόβαθμος αξιωματούχος της ΕΚΤ εμφανίστηκε επιφυλακτικός για την επέκταση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης.
Ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης στην Κίνα διαμορφώθηκε στο 6,9% για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου σε ετήσια βάση, οριακά υψηλότερα από τις εκτιμήσεις για ανάπτυξη 6,8%. Ήταν, ωστόσο, η πρώτη φορά που ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης υποχώρησε κάτω από το 7% μετά τη χρηματοοικονομική κρίση.
Εν όψει της συνεδρίασης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αργότερα αυτή την εβδομάδα, ο Έβαλντ Νοβότνι, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ, δήλωσε σε πολωνική εφημερίδα ότι είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για επέκταση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης. Τα σχόλια αυτά φάνηκαν να έρχονται σε αντίθεση με τις δηλώσεις του την περασμένη εβδομάδα, όταν είπε ότι η αγορά ομολόγων ίσως διευρυνθεί.
Οι αποδόσεις των γερμανικών ομολόγων κατέγραφαν άνοδο 3 μονάδων βάσης στο 0,57%. Οι αποδόσεις των περισσότερων άλλων ομολόγων της ευρωζώνης ενισχύονταν κατά 1-3 μονάδες βάσης.

Από την Αυγή Online


Το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες


Στη δημοσιότητα δόθηκε την Δευτέρα το νομοσχέδιο για τις άδειες των τηλεοπτικών σταθμών.

Το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί σύντομα, ρυθμίζει τόσο θέματα αδειοδότησης όσο και θέματα που αφορούν τις συχνότητες. 

Μεταξύ άλλων προβλέπει :
  •  ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο 8 εκ. ευρώ για τα κανάλια ενημερωτικού χαρακτήρα εθνικής εμβέλειας
  • ελάχιστο προσωπικό 400 εργαζομένων
  • ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου 
  • φορολογική και τραπεζική ενημερότητα των μετόχων

Διαβάστε αναλυτικά :

Από τήν Αυγή Online

 

Το μετέωρο βήμα της κοινωνικής ασφάλισης


Η συζήτηση για τη μετάβαση σε ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα μόλις ξεκίνησε με την κατάθεση του πορίσματος από την Επιτροπή Σοφών την περασμένη Πέμπτη. Ο δρόμος, ωστόσο, θα είναι μακρύς (αν και πρέπει να είναι έτοιμο το νομοσχέδιο στις αρχές Νοεμβρίου) και ιδιαίτερα δύσκολος όσον αφορά τη διαμόρφωση του νέου μοντέλου, καθώς το πόρισμα θέτει κάποιες γενικές αρχές λειτουργίας, δεν μπαίνει όμως σε λεπτομέρειες. Αλλά αυτές οι λεπτομέρειες θα κρίνουν και προς τα πού θα γείρει τελικώς η πλάστιγγα.
Και αυτό γιατί η πρόταση της Επιτροπής δεν προβλέπει, ούτε το ύψος της εθνικής σύνταξης, ούτε τα κριτήρια καταβολής της, ούτε, πολύ περισσότερο, το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων μέσω του νέου τρόπου υπολογισμού τους, δηλαδή της ανταποδοτικής σύνταξης. Επιπλέον, η Επιτροπή δεν λέει από πότε θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα, ποιους θα αφορά το μεταβατικό στάδιο και κυρίως πώς θα χρηματοδοτηθεί η μετάβαση από το παλιό στο νέο σύστημα.
Και βέβαια, όλα αυτά θα απαντηθούν τόσο μέσω του δημόσιου διαλόγου που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας και θα ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες όσο και από τις κατευθύνσεις που τελικά θα προκριθούν. Πάντως, το πόρισμα της Επιτροπής αποτέλεσε ψυχρολουσία, καθώς οι ενιαίοι κανόνες που προτείνονται και κυρίως ο ανακαθορισμός σε αυτά τα επίπεδα των ήδη καταβαλλόμενων συντάξιμων αποδοχών ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέες δραματικές μειώσεις (30%) για ορισμένες κατηγορίες, όταν μάλιστα έχει προηγηθεί μια πενταετία σφαγής των συντάξεων που έφτασε και το 45%!
 Γ. Κατρούγκαλος: Δεν είναι δεσμευτικό το πόρισμα
Σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας Γ. Κατρούγκαλο, το πόρισμα της Επιτροπής αποτελεί "βάση διαλόγου", εννοώντας προφανώς ότι δεν υιοθετείται από την κυβέρνηση, η οποία έχει δεσμευτεί για ένα "βιώσιμο σύστημα με κοινωνική δικαιοσύνη". Ο υπουργός Εργασίας έσπευσε άμεσα να διαφοροποιηθεί σε δύο βασικά σημεία του πορίσματος. Στη χορήγηση της εθνικής σύνταξης που, όπως τόνισε, πρέπει να είναι για όλους και στην εξασφάλιση του αναδιανεμητικού χαρακτήρα του συστήματος με μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης για τους χαμηλόμισθους.
Αναφερόμενος στις τρεις προϋποθέσεις της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, τόνισε:
* "Προφανώς η μεταρρύθμιση θα έχει το δικό μας πρόσημο, μιας κυβέρνησης της Αριστεράς, αλλά έπρεπε να γίνει η προσπάθεια σύνθεσης όλων των απόψεων σε κάτι που έχει εθνικό χαρακτήρα και που δεν αφορά μόνο αυτή την περίοδο, αλλά τις επόμενες δεκαετίες".
* "Το πόρισμα της Επιτροπής δεν είναι η κυβερνητική θέση. Εγώ θα προτείνω στην κυβέρνηση στο υπουργικό συμβούλιο που θα γίνει τη Δευτέρα (σ.σ.: αύριο), το πόρισμα να είναι η βάση του δημόσιου διαλόγου που θα ξεκινήσει η κυβέρνηση με τους κοινωνικούς φορείς".
* "Υποστηρίζω έντονα την πρόταση της Επιτροπής για ενιαίους κανόνες στο συνταξιοδοτικό. Οι ενιαίοι κανόνες αυτοί βέβαια θα παίρνουν υπόψη την κοινωνική διαστρωμάτωση. Όταν λέμε ενιαίοι κανόνες, εννοούμε ενιαίοι κανόνες για όποιον έχει ίδιο μισθό, δηλαδή μεγαλύτερο θα είναι το ποσοστό αναπλήρωσης για τους χαμηλόμισθους, μικρότερο για τους υψηλόμισθους. Προφανώς, με τον τρόπο αυτόν εξασφαλίζεται ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας του συστήματος".
 Καθορισμένες εισφορές. Οι παροχές;
Η Επιτροπή πρότεινε τη μετάβαση σε ένα μεικτό σύστημα ασφάλισης, όπου θα δεσπόζουν τακεφαλαιοποιητικά χαρακτηριστικά, τα οποία θα συμπληρώνονται με στοιχεία αναδιανεμητικού χαρακτήρα.
Η κυρίως πρόταση της Επιτροπής βασίζεται σε τρία σκέλη:
* Στη δημιουργία ενός φορέα κοινωνικής ασφάλισης (ΙΚΑ) που θα προέλθει με την ένταξη σε αυτό όλων των φορέων κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών.
* Σε μια σύνταξη η οποία θα καθορίζεται από την ασφαλιστική μερίδα του κάθε ασφαλισμένου, όπου θα υπολογίζονται όσα πληρώνει (εισφορές) κατά τη διάρκεια του βίου του και με βάση αυτά θα βγάζουν και το ποσό που θα λάβει συν ένα επιτόκιο.
* Σε αυτό το ποσό θα προστίθεται η βασική σύνταξη (360 ευρώ σήμερα) που θα δίνεται σε όσους συμπληρώνουν τα 67 χρόνια. Με τη διαφορά ότι η Επιτροπή δεν θέλει "καθολικό χαρακτήρα", αλλά η βασική σύνταξη να χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια.
 Αναπλήρωση έως 55%
Ειδικότερα όσον αφορά την ανταποδοτική σύνταξη, η Επιτροπή προτείνει οι εισφορές του κάθε εργαζόμενου να συσσωρεύονται εικονικά σ' έναν ατομικό λογαριασμό και να τοκίζονται με ένα επίσης εικονικό επιτόκιο. Το σύστημα θα είναι "καθορισμένων εισφορών" και θα ισχύει η αρχή της ισοδυναμίας, που σημαίνει, κατά τη συνταξιοδότηση, ότι η συσσωρευμένη αξία των εισφορών ισούται με την παρούσα αξία των μελλοντικών καταβολών της σύνταξης.
Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρει η Επιτροπή, το σύστημα των εικονικών λογαριασμών επιτρέπει την ελαστική συνταξιοδότηση, την επιλογή δηλαδή από τον ίδιο τον ασφαλισμένο της στιγμής συνταξιοδότησής του πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας.
Η Επιτροπή δεν προτείνει ύψος εθνικής σύνταξης ούτε τα κριτήρια καταβολής της, ούτε πολύ περισσότερο το πού θα κυμανθεί το ποσοστό αναπλήρωσης της ανταποδοτικής σύνταξης. Επιπλέον, δεν έχει αποφασιστεί από πότε θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα και κυρίως ποιους θα αφορά το μεταβατικό στάδιο, αλλά και πώς θα χρηματοδοτηθεί η μετάβαση από το παλιό στο νέο σύστημα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ποσοστό αναπλήρωσης της κύριας σύνταξης θα πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ 45% και 55%, ενώ ένα επιπλέον 25% θα μπορούσε να προέλθει από την επαγγελματική ή και την ιδιωτική ασφάλιση. Μάλιστα, το μέλος της Επιτροπής και πρώην διοικητής του ΙΚΑ Μιλτ. Νεκτάριος μίλησε καθαρά για "μονόδρομο μετατροπής των επικουρικών ταμείων σε επαγγελματικά ταμεία".
Από την Αυγή Online