Η συζήτηση για τη μετάβαση σε ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα μόλις ξεκίνησε με την κατάθεση του πορίσματος από την Επιτροπή Σοφών την περασμένη Πέμπτη. Ο δρόμος, ωστόσο, θα είναι μακρύς (αν και πρέπει να είναι έτοιμο το νομοσχέδιο στις αρχές Νοεμβρίου) και ιδιαίτερα δύσκολος όσον αφορά τη διαμόρφωση του νέου μοντέλου, καθώς το πόρισμα θέτει κάποιες γενικές αρχές λειτουργίας, δεν μπαίνει όμως σε λεπτομέρειες. Αλλά αυτές οι λεπτομέρειες θα κρίνουν και προς τα πού θα γείρει τελικώς η πλάστιγγα.
Και αυτό γιατί η πρόταση της Επιτροπής δεν προβλέπει, ούτε το ύψος της εθνικής σύνταξης, ούτε τα κριτήρια καταβολής της, ούτε, πολύ περισσότερο, το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων μέσω του νέου τρόπου υπολογισμού τους, δηλαδή της ανταποδοτικής σύνταξης. Επιπλέον, η Επιτροπή δεν λέει από πότε θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα, ποιους θα αφορά το μεταβατικό στάδιο και κυρίως πώς θα χρηματοδοτηθεί η μετάβαση από το παλιό στο νέο σύστημα.
Και βέβαια, όλα αυτά θα απαντηθούν τόσο μέσω του δημόσιου διαλόγου που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας και θα ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες όσο και από τις κατευθύνσεις που τελικά θα προκριθούν. Πάντως, το πόρισμα της Επιτροπής αποτέλεσε ψυχρολουσία, καθώς οι ενιαίοι κανόνες που προτείνονται και κυρίως ο ανακαθορισμός σε αυτά τα επίπεδα των ήδη καταβαλλόμενων συντάξιμων αποδοχών ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέες δραματικές μειώσεις (30%) για ορισμένες κατηγορίες, όταν μάλιστα έχει προηγηθεί μια πενταετία σφαγής των συντάξεων που έφτασε και το 45%!
Γ. Κατρούγκαλος: Δεν είναι δεσμευτικό το πόρισμα
Σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας Γ. Κατρούγκαλο, το πόρισμα της Επιτροπής αποτελεί "βάση διαλόγου", εννοώντας προφανώς ότι δεν υιοθετείται από την κυβέρνηση, η οποία έχει δεσμευτεί για ένα "βιώσιμο σύστημα με κοινωνική δικαιοσύνη". Ο υπουργός Εργασίας έσπευσε άμεσα να διαφοροποιηθεί σε δύο βασικά σημεία του πορίσματος. Στη χορήγηση της εθνικής σύνταξης που, όπως τόνισε, πρέπει να είναι για όλους και στην εξασφάλιση του αναδιανεμητικού χαρακτήρα του συστήματος με μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης για τους χαμηλόμισθους.
Αναφερόμενος στις τρεις προϋποθέσεις της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, τόνισε:
* "Προφανώς η μεταρρύθμιση θα έχει το δικό μας πρόσημο, μιας κυβέρνησης της Αριστεράς, αλλά έπρεπε να γίνει η προσπάθεια σύνθεσης όλων των απόψεων σε κάτι που έχει εθνικό χαρακτήρα και που δεν αφορά μόνο αυτή την περίοδο, αλλά τις επόμενες δεκαετίες".
* "Το πόρισμα της Επιτροπής δεν είναι η κυβερνητική θέση. Εγώ θα προτείνω στην κυβέρνηση στο υπουργικό συμβούλιο που θα γίνει τη Δευτέρα (σ.σ.: αύριο), το πόρισμα να είναι η βάση του δημόσιου διαλόγου που θα ξεκινήσει η κυβέρνηση με τους κοινωνικούς φορείς".
* "Υποστηρίζω έντονα την πρόταση της Επιτροπής για ενιαίους κανόνες στο συνταξιοδοτικό. Οι ενιαίοι κανόνες αυτοί βέβαια θα παίρνουν υπόψη την κοινωνική διαστρωμάτωση. Όταν λέμε ενιαίοι κανόνες, εννοούμε ενιαίοι κανόνες για όποιον έχει ίδιο μισθό, δηλαδή μεγαλύτερο θα είναι το ποσοστό αναπλήρωσης για τους χαμηλόμισθους, μικρότερο για τους υψηλόμισθους. Προφανώς, με τον τρόπο αυτόν εξασφαλίζεται ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας του συστήματος".
Καθορισμένες εισφορές. Οι παροχές;
Η Επιτροπή πρότεινε τη μετάβαση σε ένα μεικτό σύστημα ασφάλισης, όπου θα δεσπόζουν τακεφαλαιοποιητικά χαρακτηριστικά, τα οποία θα συμπληρώνονται με στοιχεία αναδιανεμητικού χαρακτήρα.
Η κυρίως πρόταση της Επιτροπής βασίζεται σε τρία σκέλη:
* Στη δημιουργία ενός φορέα κοινωνικής ασφάλισης (ΙΚΑ) που θα προέλθει με την ένταξη σε αυτό όλων των φορέων κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών.
* Σε μια σύνταξη η οποία θα καθορίζεται από την ασφαλιστική μερίδα του κάθε ασφαλισμένου, όπου θα υπολογίζονται όσα πληρώνει (εισφορές) κατά τη διάρκεια του βίου του και με βάση αυτά θα βγάζουν και το ποσό που θα λάβει συν ένα επιτόκιο.
* Σε αυτό το ποσό θα προστίθεται η βασική σύνταξη (360 ευρώ σήμερα) που θα δίνεται σε όσους συμπληρώνουν τα 67 χρόνια. Με τη διαφορά ότι η Επιτροπή δεν θέλει "καθολικό χαρακτήρα", αλλά η βασική σύνταξη να χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια.
Αναπλήρωση έως 55%
Ειδικότερα όσον αφορά την ανταποδοτική σύνταξη, η Επιτροπή προτείνει οι εισφορές του κάθε εργαζόμενου να συσσωρεύονται εικονικά σ' έναν ατομικό λογαριασμό και να τοκίζονται με ένα επίσης εικονικό επιτόκιο. Το σύστημα θα είναι "καθορισμένων εισφορών" και θα ισχύει η αρχή της ισοδυναμίας, που σημαίνει, κατά τη συνταξιοδότηση, ότι η συσσωρευμένη αξία των εισφορών ισούται με την παρούσα αξία των μελλοντικών καταβολών της σύνταξης.
Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρει η Επιτροπή, το σύστημα των εικονικών λογαριασμών επιτρέπει την ελαστική συνταξιοδότηση, την επιλογή δηλαδή από τον ίδιο τον ασφαλισμένο της στιγμής συνταξιοδότησής του πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας.
Η Επιτροπή δεν προτείνει ύψος εθνικής σύνταξης ούτε τα κριτήρια καταβολής της, ούτε πολύ περισσότερο το πού θα κυμανθεί το ποσοστό αναπλήρωσης της ανταποδοτικής σύνταξης. Επιπλέον, δεν έχει αποφασιστεί από πότε θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα και κυρίως ποιους θα αφορά το μεταβατικό στάδιο, αλλά και πώς θα χρηματοδοτηθεί η μετάβαση από το παλιό στο νέο σύστημα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ποσοστό αναπλήρωσης της κύριας σύνταξης θα πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ 45% και 55%, ενώ ένα επιπλέον 25% θα μπορούσε να προέλθει από την επαγγελματική ή και την ιδιωτική ασφάλιση. Μάλιστα, το μέλος της Επιτροπής και πρώην διοικητής του ΙΚΑ Μιλτ. Νεκτάριος μίλησε καθαρά για "μονόδρομο μετατροπής των επικουρικών ταμείων σε επαγγελματικά ταμεία".
Από την Αυγή Online
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου